Älä ole vain vanhempi

Vanhemmuus on kuin mystinen, täynnä salaisuuksia oleva oma maailmansa, johon saadaan pääsylippu oman lapsen myötä. Siitä puhutaan paljon, siihen sisältyy kaikenlaista. Joskus siitä kerrotaan negatiivisesti, joskus tuodaan esiin positiivisia juttuja ja välillä tarinat ovat kuin suoraan kauhuelokuvasta. Varoitellaan sen kauheuksista, mutta kuitenkin nostetaan esiin sitä rakkauden määrää kaikkea kohtaan. On äidit vastaan isät, 16-vuotiaat vastaan 30-vuotiaat, ydinperhe vastaan uusperhe, heteroparit vastaan homoparit.... lista jatkuu loputtomiin.

Vanhemmuus kuulostaa äkkiseltään todella pelottavaltakin, joten en yhtään ihmettele, että tulevat pienten lasten vanhemmat ovat etukäteen hieman kauhuissaan. Olen minäkin ollut ja oon ehkä edelleen. Olen kokenut arjen yhden pienen lapsen kanssa, mutta että kahden pienen... Pelottaahan se! Olen kokenut vanhemmuutta yli vuoden, mutta en todellakaan ole mikään konkari siinä asiassa. Jotain havaintoja olen ehtinyt kuitenkin tekemään ja niiden myötä kasaamaan 10+1 kultaista ohjetta vanhemmuuteen. Ne toimivat niille, jotka ovat jo vanhempia, mutta erityisesti niille, jotka ovat vasta tulossa tai juuri tulleet vanhemmiksi. Niiden avulla haluan rohkaista heitä tehtävässään. En aio kertoa miten kenenkään tulee lapsensa kanssa toimia. En aio antaa hoito-ohjeita, en kertoa mitä lapsen kuuluu syödä milloinkin, en aio puuttua kasvatustyöhön. Miksi en? Koska en tunne toisen lasta niin kuin hänen oma vanhempi tai vanhempansa tuntevat. Voin kertoa omista kokemuksistani, siitä miten itse olen toiminut, mutta en käske kenenkään toimia kuten itse olen toiminut. Minä, minun lapseni, meidän elämäntilanteemme, ne eivät ole kenenkään tai minkään kanssa samanlaisia. Miksi siis lähtisin sanomaan kenellekkään, miten hänen tai heidän kuuluisi toimia. Haluan rohkaista heitä toimimaan omalla tavallaan, sillä tavalla jonka parhaaksi näkevät ja kokevat.

Jos siis jotain neuvoja haluat kuulla multa omaan vanhemmuuteesi, katso uusin videoni. Luota itseesi, pidä sekä sinun, että lapsesi hyvinvoinnista huolta ja stressaa vähemmän, mikäli se mitenkään on mahdollista. Vanhemmuus on haastava, mutta tärkeä tehtävä. Sitä tehtävää kun täyttää, saa olla ylpeä itsestään!


Ei kommentteja

Muistathan, että julkaisen vain asialliset kommentit :)